Eredményesebb vállalatok Élvezetesebb munkahelyek

Számonkérés, beszámoltatás (4. rész)

Man in the fields

A megfelelő számonkérés célja

  • Annak a figyelemmel kísérése (ellenőrzése), hogy a munkatárs számonkérhetően viselkedik-e, követi-e a számonkérhetőség öt lépését, valamint a munkatárs támogatása abban, hogy eszerint dolgozzon.
  • Annak figyelemmel kísérése (ellenőrzése), hogy szükség van-e közbeavatkozásra, a munkatárs aktív támogatására.
Számonkéréskor a vezető bizonyosodjon meg arról, hogy az ember
  • érti a célt,
  • készített tervet, ami reális,
  • követi az előrehaladást,
  • kezeli az elakadást - újra tervez, vagy segítséget kér.

Felelősségre vonás

Amennyiben valaki hibázik, nem megfelelő munkát végez, nem teljesíti, amit vállalt, vagy egyéb módon a teljesítménye vagy a viselkedése elégedetlenséget okoz, akkor a helyes megközelítés erről gyakran és direkt (őszinte, nyílt és konkrét) visszajelzést adni. Ez több módon is történhet:
  • Adjunk visszajelzést, lehetőleg direkten, de mégis a másikkal törődön. Beszéljünk a munkatárssal arról, hogy mi akadályozza őt a megfelelő teljesítmény vagy viselkedés megvalósításában. Ugyancsak fontos ilyen esetekben segítséget, támogatást adni a munkatársnak.
  • Szóljunk a mentorunknak, hogy segítsen, akár abban, hogyan adjunk visszajelzést, akár abban, hogy ő kezelje a helyzetet.
  • Kérjünk segítséget a másik mentorától.
Aki tud jól direkt visszajelzést adni a kollégáinak, arról az a megélés, hogy felelősséget vállal a szervezetért, a közösségért.

A számonkérés hagyományos formái, a hibáztatás, felelősségre vonás, büntetés nem segítenek a jó viselkedések és teljesítmény kialakításában, ráadásul felelősség hárítást eredményeznek, ezért kerülendők.

Amennyiben valaki a megfelelő visszajelzések és támogatás ellenére sem képes olyan fejlődésre, amely megszüntetné az elégedetlenséget, akkor előfordulhat, hogy muszáj az együttműködést megszakítani.
  • Ennek lehet az oka, hogy az ember igazából nem motivált arra, amilyen feladatot mi tudunk adni, vagy lehet, hogy mi nem vagyunk elég ügyesek ahhoz, hogy az emberből kihozzuk a megfelelő teljesítményt vagy viselkedést.
  • Ilyenkor az együttműködés megszakítása nem büntetés, számonkérés vagy felelősségre vonás eredménye, hanem annak a helyzetnek a kezelése, hogy a két fél - a szervezet és a munkatárs - nem illik össze.
  • Ebben az esetben is fontos emberségesen eljárni - például, segíteni az embernek másik állást találni.

Ez az oldal...

...A Sticky Note consulting tanácsadási szolgáltatásának a bemutatására és tudásunk megosztására jött létre.
© 2020 Sticky Note Consulting